![Motocykle dla wysokich, średnich i dla niskich, czyli takie, które możesz dostosować. Jakie modele rozważyć? [RANKING]](https://www.jednoslad.pl/wp-content/uploads/2022/08/biker-looking-at-motorcycle-headlight-2021-08-29-00-37-05-utc-1920x1200.png)
- Coraz więcej producentów oferuje możliwość regulacji motocykla pod Twoje gabaryty.
- Jeżeli nie należysz do grupy osób z najbardziej popularnymi rozmiarami żywcem ściągniętymi niczym z manekina, ten artykuł pomoże Ci znaleźć odpowiedni kierunek.
- Więcej porad oraz historii motocyklowych znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoślad.pl
Dostosowanie motocykla pod „swój wymiar” wydaje się kwestią oczywistą. Niestety nie jest tak prosto jak mogłoby się wydawać. Oprócz regulowanych klamek i regulacji działania zawieszenia, motocykle skrojone są raczej pod standardowego mężczyznę mierzącego 180 cm wzrostu i ważącego około 80 kilogramów. Jednak kiedy kierowca jest niższy, lub zdecydowanie wyższy te zmiany nie wystarczają. Na szczęście na rynku wybór jest ogromny, a producenci są świadomi konieczności zróżnicowania gamy modelowej.
Z samochodami jest prościej. Fotel możesz ustawić sobie jak tylko chcesz. Wyżej, niżej, bliżej dalej, jak masz wypaśny to zrobi to sam za Ciebie po naciśnięciu przycisku. W motocyklach sprawa jest bardziej problematyczna, bo to już Ty musisz być jakiś lub też wybrać motocykl, który jest do Ciebie dobrany wielkościowo, mimo że ten za mały lub za duży bardziej Ci się podoba. Oczywiście dla chcącego nic trudnego i znane są przypadki wielkich kierowców na bzykach i małych kierowców na wielgaśnych sprzętach. Nie jest to jednak powiązane z pewnością, a raczej z dawką odwagi i wykreślenia słowa ergonomia ze słownika. Na szczęście mimo że to jest trudny aspekt, chociażby ze względu na ograniczenia wagowe i gabarytowe, to coraz więcej producentów stara się uwzględnić to, że ludzie są różni.
Na rynku zrobiło się tłoczno, ale to dobra wiadomość dla konsumentów. Dziś, motocyklista nie kojarzy się ze starszym, dużym chłopem z tatuażami i brodą. Jesteśmy różni i coraz częściej jednoślad wybierany jest jako alternatywa dla samochodu osobowego. Wobec tego wszystkie marki musiały niejako zmierzyć dotychczasową filozofię i skupić się na stworzeniu modeli, które będą uniwersalne. Dziś gamy modelowe liczą nawet kilkanaście sztuk – od potężnych i muskularnych Adventure, przez filigranowe sporty, a na miejskich, niskich i niewielkich nakedach kończąc. Każdy, ale to każdy znajdzie coś dla siebie i śmiem pokusić się o stwierdzenie, że znajdzie motocykl niemalże szyty na miarę.
Najważniejsze informacje:
- Zdecydowana większość producentów posiada w swojej gamie modele zarówno dla wysokich, jak i dla niskich.
- Warto dopytać sprzedawcę lub dokładnie zapoznać się z danym modelem – niektóre posiadają regulację zawieszenia lub siedziska.
- TOP 5 motocykli dla wysokich i TOP 5 modeli dla niskich. Te propozycje mogą Cię zaskoczyć.
Przeczytaj koniecznie:
Motocykle 125cm3 dla wysokich na prawo jazdy kat. B i A1 – rozmiar ma znaczenie [RANKING TOP10]
Czego możemy oczekiwać już w salonie?
Oprócz tego, że coraz więcej motocykli posiada zaawansowane systemy pozwalające na regulowanie pracy układu zawieszenia i elektroniki, dalej bolączką może być fakt, że ich wymiary mogą nie być dostosowane do gabarytów kierowcy. Na szczęście coraz więcej dzieje się w tym kierunku dobrego, a to znaczy, że coraz więcej motocyklistów będzie mogło skorzystać z wymarzonego motocykla. Trzeba jednak pamiętać, że elementy te pojawiają się na razie w droższych pozycjach. Ciekawi mnie ten temat i nie jest to artykuł sponsorowany. No dobrze, co więc mamy w zanadrzu?
5 najważniejszych informacji o dostosowywaniu motocykli do swojej sylwetki:
1. Coraz więcej producentów oferuje akcesoryjne wyposażenia i dzięki temu jest szansa na okiełznanie nawet dużego kolosa!
2. Najłatwiejsze modyfikacje wykonamy w zakresie zmiany kierownicy, siedzenia oraz setów.
3. Jednym z najbardziej zaawansowanych rozwiązań jest automatycznie obniżane po zatrzymaniu motocykla zawieszenie.
4. Można dostosować także samo zawieszenie. Czasami jest to możliwe jeszcze w salonie, jednak czasami trzeba skorzystać z zawieszeń akcesoryjnych.
5. Dostosowanie motocykla pod siebie jest ogromną zaletą, chociaż może być lekkim utrudnieniem przy odsprzedaży.
Zerknijmy na kilku największych producentów. Co oferują, aby spersonalizować pozycję pod Twój wzrost? Harley-Davidson wyposażył swojego kolosa ADV, model Pan America w bardzo ciekawy patent. Ogólnie rzecz ujmując to ich pierwszy ADV, którym zresztą naprawdę śmiało wchodzą na rynek. Jednym się spodoba innym nie, ale przejdźmy do tej konkretnej nowinki technologicznej.
Jest nią funkcja adaptacyjnej wysokości motocykla. Pod tą nazwą kryje się półaktywne zawieszenie, które w trakcie jazdy unosi się, po czym po zatrzymaniu opuszcza się. Dzięki temu łatwiej jest postawić pewnie stopę w błotnistej koleinie. Najprościej rzecz ujmując, robi to automatycznie i tym samym totalnie zwiększa komfort i pewność jazdy. Jednym słowem, Pan America zachowuje się podobnie do klasycznych tuningowanych samochodów z zawieszeniem pneumatycznym i mógłby przejąć po części nazwę od swojego brata Harley-Davidsona Low Ridera. Oczywiście jest to propozycja dla osób, które mogą sobie na niego pozwolić finansowo, bo to sprzęt z górnej półki.
Dla każdego coś innego
Kawasaki. Tu sprawa jest rozwiązana bardzo klasycznie i z prostotą, ale jakże trafnie. Mówię tu o modelu Vulcan S. System dostosowania się pod wymagania właściciela, „Zieloni” nazwali ErgoFit. Pod tą ładną nazwą kryją się trzy pakiety elementów skoordynowanych tak, aby dostosować się do wyższego lub niższego kierowcy. I o ile bardzo podoba mi się ta koncepcja, o tyle dalej ma jeden poważny problem. Nie jest tak uniwersalna, jakbyśmy mogli tego oczekiwać – tak jak jest to w samochodach. Tam jednym pociągnięciem wajchy przesuwasz fotel. Tutaj jak już kupisz inny zestaw, musisz pamiętać, że przy odsprzedaży przydałoby się zainstalować standardową wersję, czyli mamy tu dublowanie elementów.
Ponadto na rynku motocykli używanych nie będzie już taką perełką, bo kolejny właściciel będzie miał utrudnione zadanie ułożenia go pod siebie. Powiedzmy to otwarcie, albo te elementy już nie będą dostępne, albo w porównaniu z ceną motocykla używanego będą zwyczajnie drogie i właściciel się nie zdecyduje na takie rozwiązania. Kawasaki w tym pakiecie oferuje inne kierownice, zróżnicowane siedzenia, które nie tylko charakteryzują się inną wysokością, ale też przesuwają pozycję do przodu lub do tyłu a ostatnim elementem są podnóżki, czyli sety, które mogą być w różnych pozycjach. Oczywiście mówimy tu o wartościach na pozór niewielkich – przesunięcia danego elementu wynoszą około od 2 do 5 centymetrów. Może się to wydawać, że jest to mało, ale naprawdę potrafi to znacznie polepszyć komfort jazdy.
Od siedzenia się zaczyna!
Przejdźmy jeszcze do BMW. Tutaj, patrząc w katalog, w którym znajdują się siedzenia, możemy wpaść w zachwyt. Co prawda na tym się kończy możliwość dostosowywania motocykla z półki, ale ile tego jest! Wyobraźcie sobie, że kupując na przykład BMW R 1250 GS, możecie ustawić kanapę aż w dwóch pozycjach. Do tego kupując akcesoryjne zawieszenie obniżone można dalej ulokować kanapę w dwóch pozycjach i wtedy ustawiamy sobie według upodobań na wysokości: 800, 820, 850 lub 870 mm, a to przecież bardzo szeroki zakres. Co więcej, w innych modelach na przykład GS850 dostępnych jest do wyboru aż 5 różnej wysokości siedzeń oraz opcja obniżenia zawieszenia.
BMW nie jest tu oczywiście jedyne, bo bardzo podobny system, ten pozwalający na dwustopniową regulację wysokości siedzenia ma Honda ze świetnym modelem CRF 1100 L Africa Twin. Podsumowując, kupując nowy motocykl o wiele łatwiej jest go dostosować pod siebie. Oczywiście istnieje również rynek firm z akcesoriami dla różnych producentów.
A może custom?
Dodatkowo warto wspomnieć i pamiętać, że dużo łatwiej mają osoby, które nie mają ciśnienia na zakup nowego motocykla z salonu a chcą zbudować własny sprzęt customowy. Oczywiście, wiem że to trudne, wiem że to kosztowne, ale jeśli kiedykolwiek marzyło Ci się coś takiego, a przy okazji nie możesz znaleźć sprzętu dla siebie, to być może warto wrócić do tego pomysłu? W tym przypadku ograniczają Cię tylko narzędzia, miejsce i czas. Budowa customa łatwa nie jest, tania również, ale każdy kto ukończył swój własny projekt przyzna, że zakończenie tego procesu twórczego daje masę satysfakcji, a przy okazji motocykl skrojony pod miarę.
Po takim przeglądzie jestem ciekaw, jakie są wasze spostrzeżenia i co myślicie o kierunku, w którym idą producenci? Według mnie dalej nie ma złotego środka, ale poruszają się w dobrym kierunku. W końcu dzisiaj prawie wszystko można personalizować. Zwłaszcza gdy jesteście posiadaczami motocykla, możecie zainteresować się firmami specjalizującymi się w dorabianiu akcesoryjnych elementów i całych zestawów. Różne kierownice, różne amortyzatory, kości obniżające zawieszenie, siedzenia wyższe i niższe, żelowe, gąbkowe, a nawet pikowane. Do wyboru do koloru. Często będzie to dobra opcja. Możecie także udać się do tapicera, który dostosuje wam siedzenie według upodobań i z wybranym przez was przeszyciem. Polecam jednak robić to na zimę i odpowiednio wcześnie się umówić. 3 miesiące to termin uważany często raczej jak minimum u tapicera typowo zajmującego się motocyklowymi siedzeniami.
TOP 5 motocykli dla wysokich
Nikogo nie powinien dziwić fakt, że zestawienia z modelami dla osób wysokich zawsze przepełnione są propozycjami należącymi do segmentu turystycznych Adventure. Wszystko za sprawą trójkąta kierownica-siedzisko-podnóżki, który powala na przyjęcie wyprostowanej i wygodnej pozycji. Okazuje się jednak, że niemalże w każdym segmencie znajdziemy ciekawą propozycję.
Miejsce 5. – BMW R1200RT / R1250RT
Pojawienie się tego modelu w zestawieniu dla osób wysokich raczej nie będzie zaskoczeniem. Ciekawy jestem jak zareagujecie na fakt, że siedzisko znajduje się na wysokości zaledwie 780 mm? Taki wynik zdecydowanie powinien plasować ten motocykl w rankingu dla osób niskich, ale niech nie zwiedzie was wysokość od ziemi. RT jest dużym i ciężkim motocyklem o sporej mocy, którego masę można dwukrotnie pomnożyć pakując manatki do kompletu trzech kufrów. Wysoka, regulowana szyba, rozbudowane owiewki oraz wyprostowana pozycja sprawia, że nawet motocykliści mierzący ponad 190 cm będą czuli się dobrze na RT, a także skorzystają ze wszystkich dobroci zaprojektowanych przez inżynierów.
Miejsce 4. – Honda Gold Wing 1800
Japoński krążownik stał się na przestrzeni lat wyznacznikiem dla konkurencji. Jest majestatyczny, posiada wyposażenie zbliżone do samochodu reprezentującego segment C, genialnie chroni przed wiatrem, ma wsteczny bieg i jest ciężki. Podobnie jak w przypadku RT, Gold Wing również posiada bardzo nisko osadzone siedzisko na poziomie zaledwie 740 mm, jednakże ze względu na gabaryty nie jest polecany osobom niskim. Długie i silne nogi są kluczowe, aby bezpiecznie manewrować przy niskich prędkościach. Pozycja „w motocyklu” doceniana jest przez wyższych kierowców, którzy nadal mogą wyprostować nogi, skorzystać z dodatkowych podnóżków, a także regulowanej szyby. Jest wygodnie nawet dla najwyższych, nie mówiąc już o pasażerze, który na tylnej kanapie może poczuć się jak w domu. Mówię serio.
Miejsce 3. – Harley-Davidson Road Glide
Nie tylko Adventure będą idealnym wyborem dla osób o ponadprzeciętnym wzroście, bo świetnie sprawdzą się również duże motocykle turystyczne amerykańskich producentów, którym przy tworzeniu nowych modeli od lat przyświeca wizja tworzenia dużych i ciężkich maszyn. Wszystkie propozycje z rodziny Touring marki z Milwaukee będą przyjazne wysokim motocyklistom. Zresztą sama pozycja zaprojektowana przez inżynierów to nie wszystko, bo istnieje potężna liczba najróżniejszych akcesoriów oraz gadżetów, dzięki którym znacznie można poprawić i dostosować pozycję jazdy do własnych gabarytów.
Miejsce 2. – Yamaha FJR 1300
FJR 1300 na rynku obecna jest od wielu lat i zaskarbiła sobie serca motocyklistów na całym świecie. Jeżeli macie zapędy turystyczne, zależy wam na dobrej ochronie przed wiatrem i wygodnej pozycji, to ten model będzie bardzo dobrym wyborem. FJR ogólnie jest dosyć duża, a pokaźna kanapa pozwala na przyjęcie optymalnej pozycji. Poszukując motocykla reprezentującego segment warto również rozważyć Kawasaki GTR 1300 czy Hondę ST1300 Pan European.
Miejsce 1. – BMW R GS
Celowo nie wpisałem pojemności, ani nazwy modelowej, bo wszystkie wersje – od 1150 aż do 1300 są po prostu duże. Znacznie większe, wyższe i wyglądające jeszcze bardziej masywnie są wersje Adventure. BMW pozostawia potężne możliwości personalizacji i w nieco nowszych modelach może regulować wysokość oraz twardość zawieszenia, wysokość szyby, a także istnieje możliwość podniesienia lub opuszczenia siedziska. Z tym modelem można zrobić praktycznie wszystko i sprawić, że będzie niczym szyty na miarę. Legendarne enduro szczególnie w topowej wersji polecane jest dryblasom.
TOP 5 motocykli dla niskich
Standardowa wysokość siedziska ustalona dla motocykli w 1985 roku wynosiła 750-800 mm, a dziś rozpoczyna się od 800 mm i kończy na 850 mm. Nie oznacza to jednak, że niższe osoby muszą szukać starszych motocykli z lat 70. i 80., bo producenci walczą się o każdego klienta. Warto rozpatrzeć te modele, które posiadają możliwość regulacji kanapy, a nawet posiadają konwersję zawieszenia pasującą P&P. Wykorzystanie oryginalnych zestawów zagwarantuje, że geometria i prowadzenie motocykla nie pozostanie zmienione. Warto również wiedzieć, że znacznie prostszym i tańszym zabiegiem będzie również zmniejszenie szerokości siedziska. Zawężenie kanapy może sprawić, że stopy pewniej dotkną ziemi.
Miejsce 5. – Yamaha R3
To dobra propozycja dla osób, które lubują się w sportowych motocyklach o nieprzerażającej mocy. Ścigacze na kategorię prawa jazdy A2 są raczej filigranowe, ale przy tym zapewniają dynamiczne osiągi, zaskakują prowadzeniem i podatnością na szybką oraz zwinną jazdę nawet na torze wyścigowym. Yamaha R3 to model znany i lubiany, który nie tylko podbija polskie drogi, ale także tory. W tym miejscu równie dobrze mogłaby znaleźć się Kawasaki Ninja 250/300, a także Honda CBR 500 RR. Wszystkie posiadają siedzisko na wysokości około 785 mm, ale to właśnie niewielkie gabaryty i niska masą będą kolejną wartością dodaną dla niższych osób.
Miejsce 4. – Ducati Scrambler Icon
Niewielkie grono motocyklistów słyszało o submarce Ducati zaprezentowanej w 2015 roku. Scrambler to seria stworzona dla początkujących motocyklistów i motocyklistek, które mają wejść w świat jednośladów z rozmachem – modele są barwne, zaawansowane technologicznie i oferują potężną listę personalizacji. Inżynierowie na każdym kroku starali się stworzyć motocykle, które mają być przyjazne dla świeżo upieczonych posiadaczy motocyklowego prawa jazdy. Icon to idealna propozycja dla niższych mężczyzn oraz kobiet, którzy chcą stylowo przemierzać arterie zatłoczonych miast. Niewielkie gabaryty, niska masa i duży promień skrętu docenicie już po pierwszych przejechanych kilometrach.
Miejsce 3. – Triumph Tiger 800 XRx Low
Brytyjski producent udowadnia, że nie ma ograniczeń związanych ze wzrostem, a motocykle są dla każdego. Tiger 800 XRx Low to specjalna wersja dedykowana dla kierowców o wzroście nieprzekraczającym 170 cm. Siedzisko umieszczono seryjnie na wysokości 780 mm, ale jest możliwość obniżenia o dodatkowe 2 cm. To aż 80 mm różnicy względem wersji standardowej. Dodatkowo zmniejszono skok zawieszenia ze 180 mm do 140 mm z przodu oraz ze 170 mm do 151 mm z tyłu, więc nieco pogorszyły się również właściwości jazdy w terenie. Nadal jednak śmiało można zapuszczać się na najróżniejsze szutrowe drogi, ciesząc się genialnymi możliwościami załadunkowymi i świetnymi właściwościami do dalszego oraz bliższego podróżowania.
Miejsce 2. – Ducati Monster 821/696
Monster to prawdziwa ikona, która gościła i nadal gości na plakatach, a także wśród wielu jest największym motocyklowym marzeniem. To włoska finezja w najlepszym możliwym wydaniu, która emanuje tradycjami „Made in Italy”. Monster 821 to genialna propozycja dla osób z nieco większym budżetem, natomiast alternatywą jest 696 z kanapą na wysokości 770 mm. Jeżeli zależy wam na genialnym designu, fantastycznie brzmiącej jednostce napędowej i precyzyjnie prowadzącym się motocyklu, który ze względu na wąskie i nisko umieszczone siedzisko będzie fantastycznym wyborem dla kobiet i niższych osób, trafiliście idealnie.
Miejsce 1. – Yamaha XJ6 Diversion F
XJ6 Diversion F na każdym kroku emanuje spokojem, rozwagą i rozsądkiem. Chociaż linie mogą nieco nakreślać, ze mamy do czynienia z przedstawicielem sportowego segmentu, to nie dajcie się zwieść. To kompromis pomiędzy miejskim nakedem a ścigaczem, który ma służyć do nieśpiesznego przemierzania okolicy. Pozycja za kierownicą jest wyjątkowo wygodna za sprawą wysoko umiejscowionej kierownicy, nisko umieszczonych setów kierowcy oraz siedziska na wysokości 785 mm. W ramie drzemie czterocylindrowa jednostka o mocy 78 KM, która przekazuje moc przewidywalnie i spokojnie. Na każdym kroku czuć, że to model dla początkujących, które nie oczekują zawału serca przy każdym odkręceniu manetki gazu.
Ta lista mogłaby nie mieć końca, bo tak naprawdę każdy producent ma w swojej ofercie jednoślady dostosowane do niższych osób i kobiet. Niektóre już podczas kreślenia pierwszych kresek w czeluściach gabinetów mają mieć nisko osadzone siedzisko, natomiast inne – ze względu na typ budowy – otrzymują dodatkowe zestawy do konwersji i obniżenia. Jeśli miałbym zawrzeć w tej liście wszystkie modele dedykowane niższym lub wyższym osobom, nie miałaby końca. Warto samodzielnie udać się do salonu sprzedaży lub pogadać z okolicznymi motocyklistami, aby usiąść na kilku różnych modelach i na własnej skórze sprawdzić jaki kształt kanapy, wysokość od ziemi i segment sprawia, że czujemy się pewnie. Powodzenia!
Tekst: Bartłomiej Gładkiewicz / Wiktor Seredyński
Co za przeproszeniem ma piernik do wiatraka?
Co mi po regulowanym zawieszeniu? To nie wysokość siodła ma znaczenie.
Od dawien dawna wiadomo, że liczy się trójkąt ergonomiczny kierownica-podnóżki-kanapa. Znaczenie ma również szerokość kanapy.
Regulowane zawieszenie będzie miało sens dla wzrostu, jeśli będzie wpływało na oddalenie podnóżków, jeśli nie to nic to nie daje. Kupując nowy motocykl, owszem mogę zamówić wyższą kanapę, ale kosztuje to dodatkowy np. 1000pln, czyli muszę zapłacić więcej bo jestem wysoki, średnio to brzmi. Dla przykładu większość motocykli typu Enduro ma wysoką, ale podnóżki też są wysoko, czyli suma sumarum nogi podkurczone. Z drugiej strony Honda MSX125 miała mimo swoich małych gabarytów mądrze pomyślany trójkąt ergonomiczny i było na tym motocyklu wygodnie, mimo, że postronny obserwator stwierdzał, że jeździec wygląda jak na jamniku.
Natomiast do samego zestawienia, to może coś w normalnych pieniądzach, bo dlaczego wysoki ma płacić rzędu 80-100tys. za motocykl, nie jego wina, że duży urósł.
Będąc wysokim zawsze trzeba się przymierzyć, a najlepiej jeśli jest możliwość wziąć jazdę testową. Któryś wysoki vlogger się wypowiadał, że GS 1250 wcale nie jest dla wysokich dobry, zwyczajnie jest tam ciasno.